Jak prodat nemovitost
Jak prodat nemovitost a jakou zvolit strategii při určení prodejní ceny? Poradíme Vám.
Vydáno: 20.04.2015
Chystáte se prodat svou nemovitost, ale nevíte, jakou cestou se máte vydat? Variant se Vám nabízí několik, ovšem ne všechny jsou procházkou růžovým sadem. I z toho důvodu jsme se pro Vás rozhodli vytvořit článek, ve kterém se Vám pokusíme objasnit nástrahy na dnešním realitním trhu.
Správné stanovení prodejní ceny
Velmi důležitým bodem při prodeji nemovitosti je určit její nabídkovou (prodejní) cenu. Je zřejmé, že jako prodávající budete chtít dosáhnout na co nejvyšší prodejní cenu. Měli byste si však uvědomit, že budete na realitním trhu konkurovat mnoha jiným prodávajícím. Pozornost tedy upoutáte jen s dobře nastavenou prodejní cenou, kterou lze zvolit několika strategiemi.
Než však zvolíte určitou strategii, proveďte tzv. srovnávací metodu. Navštivte realitní portály a vyhledejte nemovitosti podobné těm Vašim. Pozornost nevěnujte jen klasickým dispozicím, ale zaměřte se i na technický stav, stáří, výjimečné prvky a co je velmi důležité, neopomeňte na lokalitu, ve které se nemovitost nachází. Vyberte, alespoň 10 podobných nabídek, poznamenejte si jejich ceny a stanovte cenové rozmezí, ve kterém lze o prodeji uvažovat. O tomto rozmezí smýšlejte však jen jako o orientačním. Vyhledané nabídkové kupní ceny, mohou být výrazně vyšší, než za jakou se nemovitost nakonec prodá.
Určení prodejní strategie
Pokud máte stanovenou orientační „obvyklou“ cenu můžete se pustit do výběru vhodné strategie.
1. Cenová strategie „ férového obchodu“
Prodávající předpokládá, že druhá strana, tedy kupující, má přiměřené znalosti obvyklých cen na trhu, a proto nastaví cenu, kterou získal pomocí srovnávací metody. Pomocí této strategie dosáhnete spokojenosti na obou stranách a svou nemovitost prodáte v přiměřené době.
2. Cenová strategie „upouštění přehrady“
Tuto strategii volte tehdy, máte-li na prodej dostatek času a chcete využít možnosti oslovit takové zájemce, kteří jsou za Vaši nemovitost ochotni zaplatit více, než je obvyklé.
Nastavte prodejní cenu nad cenu orientační a čekejte na reakce kupujících. Bude-li Vaše nabídka bez odezvy, po nějakém časovém intervalu (řádově měsíce)snižujte tuto cenu směrem k té „běžné“.
U této metody však musíte počítat s riziky, která se mohou naskytnout. Pokud se najde zájemce sledující trh s nemovitostmi delší dobu, může u něj taková nabídka vyvolat ostražitost a začít působit nedůvěryhodně. Předpokládat lze i negativní a často i nezdvořilé reakce zájemců směrem k Vaší „přemrštěné“ ceně.
3. Cenová strategie „za pět dvanáct“
Pokud se nacházíte v časové nebo jiné tísni, nebývá Vám nic jiného než právě zvolit tuto strategii. V praxi má dvě řešení, a to buď využít nepřiměřeně drahou prodejní kampaň, nebo jít s prodejní cenou dolu. Tyto metody je možné i kombinovat.
Uvedené strategie berte ovšem jen jako vhodnou inspiraci. Pokud si však nejste jistí, můžete zvolit možnost kontaktovat znalce nebo použijte možnost služeb on-line ocenění. Prodáváte-li pozemek, nebo zemědělskou půdu. Zjistěte cenu dle katastrálního území.
Způsoby prodeje nemovitostí
K prodeji Vašeho bytu, domu, nebo pozemku můžete zvolit dva základní způsoby.
- Prodej nemovitostí bez realitní kanceláře
- Prodej prostřednictví realitní kanceláře
Více o prodeji nemovitosti bez realitky nebo s ní se dočtete v článku Prodej nemovitostí bez realitky. A na co se dále soustředit při prodeji nemovitosti? Zejména na kvalitně zpracovanou kupní smlouvu, podání vkladu na katastr a zaplacení daně a příslušných správních poplatků.